Rachid M’Barki from BFM suspended in scandal linked to disinformation firmon February 19, 2023 at 12:04 am

- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -

Veteran presenter Rachid M’Barki is accused of running stories planted by an Israel-based organisation.

Rachid M'Barki pictured smiling with his shoulders and head in shot - picture taken at Sidaction 2022 as part of Paris Fashion Week at Salle Wagram.Image source, Getty Images

The suspension of a senior journalist at France’s leading TV news channel has uncovered what appears to be a well-organised system of corruption and influence buying in the international media.

It was reported in January that 54-year-old Rachid M’Barki, a respected BFM veteran, had been summarily removed from his duties as overnight presenter pending an internal enquiry. The reason was a mystery.

According to the investigation, M’Barki ran reports on a variety of subjects – luxury yachts in Monaco, a Sudanese opposition leader, allegations of corruption in Qatar – that had all one thing in common: they were planted by an Israel-based outfit specialising in ‘news for hire’.

M’Barki has denied being paid to run the stories, but he admits to bypassing BFM’s editorial checks.

He says he was offered the reports by an intermediary and exercised his own professional judgment in selecting to use them.

But the investigators say they have evidence that the origin of the stories lies in the shadowy Team Jorge, an operation based in Tel Aviv and run by a former Israeli special forces officer whose real name is Tal Hanan.

According to Le Monde and Forbidden Stories, Team Jorge is one of several players in a growing world of disinformation mercenaries – private sector experts in intelligence who for a price will use the internet to damage an enemy’s reputation or influence an election.

To get access to Team Jorge, three journalists from the Forbidden Stories consortium posed as potential clients seeking to shape opinion in French-speaking Africa on behalf of a major multinational.

After lengthy negotiation they finally arranged a face-to-face meeting and got what amounted to a sales pitch.

Hanan claimed to have intervened in more than 30 elections and to have access to email and social media accounts of prominent African figures.

Central to the Team Jorge offer was a platform called Advanced Impact Media Solutions (AIMS), which generates tens of thousands of fake identities with accounts on Facebook and Telegram. These accounts then spread the content of a campaign.

The investigators identified around 20 different international campaigns which they believed Team Jorge had organised.

BFM confirm stories ran without approval

Among the material being circulated on social media, they especially noticed two television news reports in French that purportedly ran on BFM.

After checking with BFM’s management, they had confirmation: the reports were shown late at night on the channel, but without the knowledge of the editorial team.

At that point, on January 11, M’Barki was called in and suspended.

The first of the reports was on the EU’s Russia sanctions, and their impact on the luxury yacht business in Monaco.

A wide shot showing a number of yachts sitting in the famous port of Monte Carlo just after sunrise.

Image source, Getty Images

It was claimed that 10,000 jobs were at risk and that the industry had appealed to Prince Albert to intervene on their behalf. None of that has been proved.

The second report, broadcast in mid-December, was about a leafleting campaign in Paris accusing a former state prosecutor in Qatar of corruption.

When originally shown in the early hours of the morning, the reports would have gone almost unobserved.

But that changed when they were picked up by social media and Team Jorge’s massed avatars. Suddenly they were viral.

By seemingly planting the reports onto mainstream French television, the organisers would have immeasurably boosted the credibility of what would otherwise have been unsubstantiated gossip.

It also would mean Team Jorge had evidence for future clients of its access to western media.

M’Barki’s late night show also ran items on a Sudanese general who was considering running for the presidency, and a trade show in the disputed territory of Western Sahara.

In this second piece, the name of the territory was replaced by the politically-charged term Moroccan Sahara.

The area has been the subject of a long-running territorial dispute between Morocco and the indigenous Sahrawi people, led by the Polisario Front.

The people or organisations that ultimately commissioned the suspected campaigns remain a mystery, according to Le Monde and Forbidden Stories.

Some may have been commissioned by governments, but most – like the yacht story – were probably ordered by private interests, the investigation concluded.

A worrying sign, the investigators say, of the growing “Uberisation” of the fake news business.

Related Topics

- Advertisement -




Hana Horka: Czech singer dies after catching Covid intentionallyon January 19, 2022 at 12:16 pm

Hana Horka's son tells the BBC his mother was unvaccinated but wanted to acquire immunity.Hana Horka's son tells the BBC his mother was unvaccinated...

Mexico City Grand Prix: Ferrari ‘not happy’ with size of Red Bull budget cap penaltyon October 29, 2022 at 11:24 am

Ferrari say they are "not happy" with the penalty imposed on rivals Red Bull for breaking Formula 1's budget cap.Ferrari say they are "not...

Manchester United 1-0 West Ham: Marcus Rashford’s landmark goal seals victoryon October 30, 2022 at 6:37 pm

Marcus Rashford scores his 100th goal for Manchester United as the Red Devils beat West Ham to move above Chelsea into fifth in the...

The Papers: Travel plan, and Britons ‘still trust Oxford jab’on April 8, 2021 at 10:34 pm

A mix of stories lead Friday's front pages, including coverage of the government's plan for foreign holidays.A mix of stories lead Friday's front pages,...

FA Community Shield: Kelechi Iheanacho scores late penalty as Leicester beat Man Cityon August 7, 2021 at 6:51 pm

Watch highlights as Leicester City beat Manchester City 1-0 in the 2021 FA Community Shield, thanks to an 89th-minute penalty from striker Kelechi Iheanacho.